Het Gentse filmfestival is weer voorbij. Chapeau voor het team dat deze editie overeind hield ondanks de omstandigheden! Het was een bevreemdende ervaring, vooral omdat er tijdens de tweede week nergens nog een café of restaurant open was, maar we hebben toch een mooi programma af kunnen werken. Na het festival stond de teller op 53 films die we zagen in de bioskoop en 5 films die we online bekeken.

Twee films lijken te ontbreken in ons overzicht. "For Sama" zagen we in maart 2019 al op SXSW. "L'Ennemi" werd een aantal weken geleden aangeboden bij de persvoorstelling van Film Fest Gent.

1. DAS VORSPIEL Maandag 12 Oktober om 12:00
2. KOM HIER DAT IK U KUS Maandag 12 Oktober om 14:10
3. I AM GRETA Maandag 12 Oktober om 16:20
4. UNDINE Dinsdag 13 Oktober om 09:00
5. THERE IS NO EVIL Dinsdag 13 Oktober om 11:00
6. FAMILIE Dinsdag 13 Oktober om 14:00
7. EIN FISCH, DER AUF DEM RÜCKEN SCHWIMMT Dinsdag 13 Oktober om 15:45
8. DRUK Dinsdag 13 Oktober om 19:30
9. SAINT MAUD Dinsdag 13 Oktober om 22:45
10. ARE WE LOST FOREVER Woensdag 14 Oktober om 11:15
11. PSYCHOBITCH Woensdag 14 Oktober om 14:00
12. FALLING Woensdag 14 Oktober om 18:00
13. THE ASSISTANT Woensdag 14 Oktober om 20:30
14. O BEAUTIFUL NIGHT Woensdag 14 Oktober om 22:30
15. KAJILLIONAIRE Donderdag 15 Oktober om 09:00
16. GAGARINE Donderdag 15 Oktober om 12:45
17. MY SALINGER YEAR Donderdag 15 Oktober om 15:00
18. ÉDEN Donderdag 15 Oktober om 17:15
19. WENDY Donderdag 15 Oktober om 20:15
20. ADN Vrijdag 16 Oktober om 09:00
21. ALL THE PRETTY LITTLE HORSES Vrijdag 16 Oktober om 11:00
22. SLALOM Vrijdag 16 Oktober om 13:20
23. FIRST COW Vrijdag 16 Oktober om 15:20
24. MANDIBULES Vrijdag 16 Oktober om 20:15
25. PELICAN BLOOD Vrijdag 16 Oktober om 22:00
26. STORIES FROM THE CHESTNUT WOODS Zaterdag 17 Oktober om 09:00
27. VITALINA VARELA Zaterdag 17 Oktober om 11:00
28. I CARE A LOT Zaterdag 17 Oktober om 13:45
29. BILLIE Zaterdag 17 Oktober om 16:15
30. SERVANTS Zaterdag 17 Oktober om 18:25
A. GHOSTS Zondag 18 Oktober (online)
B. ASIA Zondag 18 Oktober (online)
31. THE NEST Maandag 19 Oktober om 09:00
32. PETITE FILLE Maandag 19 Oktober om 11:15
33. THE WOMAN WHO RAN Maandag 19 Oktober om 13:10
34. NOMADLAND Maandag 19 Oktober om 15:00
35. EXILE Maandag 19 Oktober om 17:15
36. JE NE SUIS PAS UN HÉROS Maandag 19 Oktober om 19:45
37. HERE WE ARE Dinsdag 20 Oktober om 09:30
38. AMONG THE HILLS Dinsdag 20 Oktober om 11:30
39. A PERFECTLY NORMAL FAMILY Dinsdag 20 Oktober om 13:30
40. THE SINGING CLUB Dinsdag 20 Oktober om 15:30
C. THE TWENTIETH CENTURY Dinsdag 20 Oktober (online)
41. NEVER RARELY SOMETIMES ALWAYS Woensdag 21 Oktober om 09:00
X. BOEKPRESENTATIE: THE ORIGINAL SOUNDTRACK Woensdag 21 Oktober om 11:15
42. ONCE WERE BROTHERS: ROBBIE ROBERTSON AND THE BAND Woensdag 21 Oktober om 12:45
43. BE WATER Woensdag 21 Oktober om 15:00
44. ICH WAR ZUHAUSE, ABER Woensdag 21 Oktober om 17:15
45. ENFANT TERRIBLE Woensdag 21 Oktober om 19:30
46. SURGE Donderdag 22 Oktober om 09:00
47. WELCOME TO CHECHNYA Donderdag 22 Oktober om 11:15
48. IRRADIÉS Donderdag 22 Oktober om 13:30
49. LOS SONÁMBULOS Donderdag 22 Oktober om 15:30
50. RIZI Donderdag 22 Oktober om 17:45
51. KUBRICK BY KUBRICK Vrijdag 23 Oktober om 11:00
52. THE GLORIAS Vrijdag 23 Oktober om 13:00
D. SPACE DOGS Vrijdag 23 Oktober (online)
53. SOUL Vrijdag 23 Oktober om 19:30
E. BE NATURAL: THE UNTOLD STORY OF ALICE GUY-BLACHÉ Zondag 25 Oktober (online)

We hebben dit jaar eens de alle films die in de prijzen vielen gezien:

  • de Explorezone winnaar: "Gagarine"
  • de eervolle vermelding van de jongerenjury: "Never Rarely Sometimes Always"
  • de winnaar van de Georges Delerue prijs: "Servants"
  • de grote winnaar: "Petite Fille"

We hebben zelfs de volledige top 10 van de publieksprijs gezien, zij het dat we de winnende film "For Sama" eigenlijk al anderhalf jaar geleden zagen, toen zelfs in aanwezigheid van filmmaakster Waad Al-Kateab.

Over het geheel genomen vond ik de selectie minder goed dan vorige jaren, vooral omdat er een aantal films in zaten die ik veel te pretentieus vond.

  • "Vitalina Varela" had bijvoorbeeld een heel mooi fotoboek kunnen worden, maar het kwam mij voor dat de maker zich per ongeluk van camera vergist had waardoor ik me twee uur lang in de bioskoop gegijzeld voelde. Ik zag in de begingeneriek dat de hoofdrolspeelster een acteerprijs kreeg, terwijl ze eigenlijk vooral poseerde.
  • "Irradiés" was een bombardement (pun intended) van archiefbeelden uit de eerste en tweede wereldoorlog, de Vietnamoorlog, etc. Tussendoor is er een soort Japans mimespel. Het geheel wordt begeleid door een mannenstem en een vrouwenstem die poëzie voordragen.
  • Ik heb me het meest geërgerd aan "Ich war zuhause, aber" waarin een poging werd gedaan filosofisch te doen. De film begon en eindigde met een scène met een ezel die volledig los leek te staan van de rest van de film. Ik interpreteerde dit als "je bent een ezel als je blijft kijken" en "je bent een ezel als je deze film helemaal hebt uitgezeten." Op IMDB las ik lovende kritieken van mensen met pretentie, maar deze comment vond ik het best: "It seems that the movie was made to make people feel stupid for not getting it."

Ik denk dat post-COVID-19 films minder esthetiserend en veel verhalender zullen zijn. Ik hoop dat er een soort reset komt waarbij er teruggegaan wordt naar de basis van film zoals te zien was in de documentaire "Be natural" over één van de eerste regisseurs in de geschiedenis die helaas vergeten werd omdat het een vrouw was: Alice Guy-Blaché.

Ik heb in mijn overzicht vijftien films met oranje gemarkeerd. Dat zijn de films die ik persoonlijk het beste vond. Er waren wat mij betreft maar een paar uitschieters.

  • De slotfilm "Soul" was een heel mooie afsluiter. Zonde dat hij in Europa niet in de bioskoop wordt uitgebracht, maar rechtstreeks op het Disney+ platform gedumpt wordt. Het is een zeer ontroerende film geworden die een screening op groot scherm verdient.
  • Ik had lage verwachtingen van de verfilming van "Kom hier dat ik u kus", maar ik was aangenaam verrast. Het is één van de betere Vlaamse films die ik de laatste jaren zag.
  • Ik heb de indruk dat FFG het concept "midnighter" overgenomen heeft van SXSW. Midnighters zijn films die tijdens het filmfestival in Austin rond middernacht gedraaid worden en waarin "blood & gore" niet geschuwd wordt. "Saint Maud" was een pareltje in dit genre.
  • Als je van absurde films houdt (en dat doe ik), dan is de nieuwe film van Quentin Dupieux "Mandibules" een echte aanrader. Hij gaat over twee mannen die een reuzenvlieg vinden in de kofferbak van een "geleende" wagen. Ze hebben het lumineuze plan om de vlieg af te richten en zo stinkend rijk te worden.
  • "Psychobitch" was de beste jongerenfilm die we dit jaar zagen. De plot is niet nieuw: populaire jongen wordt verliefd op de vreemde eend in de bijt, maar het verhaal wordt op een verfrissende manier gebracht.
  • Als ik in de jury had gezeten, dan had ik "Nomadland" naar voren geschoven als winnaar. Misschien komt dit doordat ik de film na mijn jaren in de US zo herkenbaar vind.

Het valt nu af te wachten welke films momenteel nog gemaakt kunnen worden en of er volgend jaar een iets normaler festival georganiseerd kan worden.